Статья – Интегрированная программа ПТЗ

​​ ​​ Интегрированная​​ программа​​ общеинтеллектуального ​​​​ направления по ​​​​ внеурочной деятельности ​​ в рамках ФГОС НОО ​​ «Приокско-Террасный заповедник» для учащихся ​​ 1-4 ​​ классов​​ ​​ авторов-составителей​​ –​​ 

В.В. Савельевой,​​ С.Б. Светлолобовой​​ 

Савельева Вера Викторовна, учитель начальных классов МБОУ гимназия «Пущино», г. Пущино

Светлолобова Светлана Борисовна, учитель начальных классов МБОУ «Средняя общеобразовательная школа ​​ № 12 с углубленным изучением отдельных предметов» «Центр образования», г.Серпухов

 

Рабочая программа по внеурочной деятельности​​ (1-4 класс) ​​​​ разработана в соответствии с требованиями Федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования, с учетом принципов и методических установок, содержащихся в пособии для учителя «Внеурочная деятельность школьников. Методический конструктор» /Д.В. Григорьев, П.В. Степанов. – М.: Просвещение, 2014г., ​​ в Примерных программах внеурочной деятельности начального и основного образования под редакцией В.А.​​ Горского, М.: Просвещение, 2014г.

В программе реализуются следующие направления внеурочной деятельности: научно-познавательное, ​​ патриотическое, общеинтеллектуальное. При реализации содержания программы расширяются знания, полученные детьми при изучении школьных курсов окружающего мира,​​ математики, русского языка, литературного чтения, изобразительного искусства, технологии. Программа направлена на достижение планируемых результатов внеурочной деятельности и предназначена для учащихся начальной школы, педагогов начальных классов и дополнительного образования, родителей учащихся.

Интегрированная программа внеурочной деятельности​​ «Приокско-Террасный заповедник» ​​​​ направлена на​​ приобретение школьниками общеинтеллектуальных универсальных действий.​​ Программа предусма­тривает формирование умений самостоятельно составлять план действий, следо­вать ему при решении задач, осущест­влять поиск нужной информации, делать прикидку и оценивать реальность предполагаемого результата.  ​​​​ 

Актуальность​​ данной ​​ программы внеурочной деятельности «Приокско-Террасный заповедник» состоит в развитии интеллектуальных общеучебных умений, необходимых для дальнейшей самореализации и формирования личности ребенка.​​ Благодаря реализации программы происходит развитие внимания, памяти, мышления, мелкой мускулатуры пальцев рук, творческих способностей, орфографической зоркости, фонематического слуха;​​ формируется​​ художественно-эстетический​​ вкус,​​ приобретаются​​ практические​​ навыки​​ самостоятельной деятельности. ​​​​ 

Цель: раскрыть и прeумножить способности детей, используя ​​ краеведческий материал о​​ ​​ растительном и животном мире Приокско-Террасного заповедника; способствовать воспитанию любви к малой Родине.

Реализация программы рассчитана на 1-4 классы начального образования ​​ объёмом в 135 часов. Занятия проводятся 1 раз в неделю, во второй половине дня. В 1 классе по 30 минут (33 часа), во 2-4 классах по 45 минут (34 часа). Место проведения занятий – учебный кабинет. Возраст детей, участвующих в реализации программы, 7-11 лет.

Предлагаемый курс предполагает применение групповых, индивидуальных форм занятий с использованием современных средств обучения.​​ Освоение интегрированного курса обеспечивает усвоение вариативной составляющей общего образования: в содержании программы рассматриваются аспекты, которые предлагаются в рамках базовых предметов (русского языка, литературного чтения, окружающего мира, изобразительного искусства, математики, технологии);​​ развитие творческих способностей.

Программа реализуется через использование учебно-методических пособий «Рабочая тетрадь. Приокско-Террасный заповедник. Растения. 1 класс», «Рабочая тетрадь. Приокско-Террасный заповедник. Насекомые. 2​​ класс», «Рабочая тетрадь. Приокско-Террасный заповедник. Звери. 3 класс», «Рабочая тетрадь. Приокско-Террасный заповедник. Птицы. 4 класс»​​ авторов Савельевой В.В., Светлолобовой С.Б.

В основу программы внеурочной деятельности положены ​​ принципы:​​ принцип мини-макса; принцип гуманизации образовательного процесса;принцип научности; принцип непрерывности и преемственности процесса образования; принцип личностно – ориентированного подхода; принцип целостности; принцип комплексного подхода в реализации интегративных процессов.​​ 

Виды внеучебной деятельности при проведении занятий:​​ проектная; игровая деятельность; познавательная деятельность; художественное творчество; трудовая деятельность.

Планируемые результаты освоения обучающимися​​ программы

Личностные результаты:

  • развитие любознательности, сообразитeльности при выполнении разнообразных заданий проблемного и эвристического характера;

  • развитие внимательности, настойчивости, целеустремленности, умения преодолевать трудности;

  • воспитание ответственности за сохранeние окружающего мира;

  • развитие самостоятельности суждений, независимости и нестандартности мышления.

Метапредметные результаты:​​ 

  • сравнение​​ разных приемов действий,​​ выбор​​ удобных способов для выполнения конкретного задания;

  • применение​​ изученных способов учебной работы и приёмов для создания ребусов и кроссвордов;

  • включениe​​ в групповую работу,​​ участие​​ в обсуждении проблемных вопросов, высказывание собственного мнения, аргументирование его;

  • аргументирование​​ своей позиции,​​ учёт​​ разных мнений;

  • сопоставление​​ полученных результатов с заданным условием;

  • контроль​​ своей деятельности: обнаружение и исправление ошибок.

Предметные результаты:​​ 

  • анализ​​ текста задачи: ориентирование в тексте, выделение условия и вопроса;

  • поиск и выбор​​ необходимой информации для ответа на заданные вопросы;

  • использованиe​​ соответствующих знаково-символических средств для моделирования ситуации;

  • объяснение (обоснование)​​ выполняемых и выполненных действий;

  • анализ​​ предложенных варианты решения задачи, выбор из них верных;

  • оценивание​​ предъявленных готовых решений;

  • участие​​ в учебном диалоге, оценивание процесса поиска и результата решения;

  • конструирование​​ несложных задач;

  • моделирование​​ объёмных фигур из различных материалов (проволока, пластилин и др.) и из развёрток.

Данная программа обеспечивает развитие интеллектуальных общеучебных умений, необходимых для дальнейшей самореализации и формирования личности ребенка.

Литература

  • Алексеев Ю. Е., Л. В. Денисова, М. М. Шовкун «Сосудистые растения Приокско-Террасного заповедника», М., 2004, 103 с.

  • WORKING INTEGRATED PROGRAM

    ALL-INTELLECTUAL DIRECTION

    FOR EXTRACURRICULAR ACTIVITIES.

    "PRIOKSKO-TERRASNY NATURE RESERVE" (1-4 CLASS)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Direction: all-intellectual, scientific and educational

    Authors: Savelyev V. V., S. B. Svetlolobovo

     

     

     

     

    Explanatory note

     

     

    The program is designed in accordance with the requirements of Federal state educational standard of primary General education, on the basis of the order Ministry of education and science of the Russian Federation "On amendments to education standards" from 31.12.2015 No. 1576, as well as the basic educational programs of primary General education. The program takes into account age, educational and psychological characteristics of primary school children. The program focused on the acquisition of a schoolboy all-intellectual universal action.

    ​​ Cognitive abilities are manifested, are formed and developed in the process of operation. Extracurricular activity of younger school students creates great opportunities for the development of mental qualities of students.

    This program is actual for today, as it provides the development of intellectual learning skills necessary for further self-development and identity formation of the child.

    Goal: to expand and increase capacity of children, using local history materials about the history, flora and fauna Prioksko-Terrasny nature reserve; to foster love for the native land.

    The content of the programme

    Familiarity with the flora and fauna of the Prioksko-Terrasny nature reserve. The development of attention, memory, thinking, small muscles of the fingers, creativity, spelling vigilance, phonemic hearing. The interpretation of the phraseology, the formation of artistic and aesthetic taste, the solution of unusual tasks, ecological and Patriotic education. The meaningfulness of perception of texts, the development of creative, mathematical, aesthetic abilities, the acquisition of practical skills for independent activities. Special attention is paid to origami, which develops in children the ability to work with your hands under the mind control. Develop precise movements of the fingers, is the development of the eye. Origami promotes concentration, as it forces you to focus on the manufacturing process to obtain the desired result. Origami is of great importance in the development of constructive thinking of the children, their creative imagination, artistic taste. Origami stimulates the development of memory, as the child to make crafts, have to memorize the sequence of its production, the techniques and methods of folding.

    The programme is implemented through the use of teaching AIDS "workbook. Prioksko-Terrasny reserve. Plants. 1 class, workbook. Prioksko-Terrasny reserve. Insects. Grade 2", "workbook. Prioksko-Terrasny reserve. Animals. Grade 3", "workbook. Prioksko-Terrasny reserve. Birds. 4 class".

    We offer benefits designed to work with primary school children and represent a range of jobs and tasks.​​ 

    Tasks benefits:​​ 

    ​​ the formation of motivation of learning, oriented on satisfaction of cognitive interests;

    ​​ the formation of receptions mental operations (analysis, synthesis, comparison, generalization, classification, analogy);

    ​​ the development of creative thinking;

    ​​ language development, building skills to Express and justify their opinions;

    ​​ familiarity with idioms;

    ​​ development of creative abilities;

    ​​ the development of phonemic hearing;

    ​​ promoting interest in the learning material regional character;

    ​​ training to solve unusual problems;

    ​​ education of love to native land.

    The process of teaching students to solve non-standard tasks is fraught with educational opportunities: on the basis of their improved methods of mental activity, to develop important human ability to analyze, develops productive thinking.

    Features of the implementation of the program

    The extracurricular activities of students is organized in the form of lessons and extracurricular activities. Implementation of the program designed for grades 1-4 of primary education a volume of 135 hours. Classes are held 1 time per week, in the second half of the day. 1 class of 30 minutes (33 hours) in 2-4 classes of 45 minutes (34 hours). The venue of classroom – the classroom. The age of the children participating in the implementation of the program, 7-11 years.

    The course involves the use of group and individual forms of training using modern learning tools.

    Values of the contents of this course are:

    ​​ the formation of the ability to reason (logical component of literacy);

    ​​ the application of heuristic methods of reasoning;

    ​​ formation of intellectual skills related to the selection of decision strategies, the analysis, comparison data;

    ​​ development of cognitive activity of students;

    ​​ the formation of abilities to observe and analyze, compare and generalize, to find the simple rules, to build and test simple hypotheses;

    ​​ the formation of spatial concepts and spatial imagination;

    ​​ engaging the students to exchange information during communication students in the classroom.

    The programme of extracurricular activities based on the principles of:

    ​​ the principle of mini-max;

    ​​ the principle of humanization of educational process;

    ​​ scientific principle;

    ​​ the principle of continuity and succession of process of education;

    ​​ the principle of personality – oriented approach;​​ 

    ​​ the principle of integrity;​​ 

    ​​ the principle of an integrated approach in the implementation of integrative processes.​​ 

    The types of extracurricular activities during the classes:​​ 

    ​​ project;

    ​​ gaming activity;

    ​​ cognitive activity;

    ​​ artistic creativity;

    ​​ career.

    Forms of extracurricular activities

    The leading form of organization of classes is a group. Along with group work, during class is individual and differentiated approach to the children. The teacher plans the lesson, taking into account the age, psychological and individual peculiarities of students. The shape may be non-traditional classes: KVN, lesson quiz, lesson-competition, lesson, project, press conference, lesson-holiday lesson-journey and others.​​ 

     

    The learning system for all-intellectual integrated program "Prioksko-Terrasny nature reserve. Grades 1-4" allows us to develop students in the following areas: cognitive, developmental, nurturing.

    Cognitive aspect:​​ 

    ​​ the formation and development of different types of memory, attention, imagination and logical thinking;

    ​​ the formation and development of General educational skills.

    Educational aspect:​​ 

    ​​ to create conditions for the development of thinking in the course of mastering these methods mental activity, as the ability to analyze, to compare, to generalize, to identify the main, to prove, to draw conclusions;

    ​​ facilitate the creative, artistic-aesthetic and mathematical abilities.​​ 

    Educational aspect:​​ 

    ​​ patriotism education, careful attitude to everything around him.

    The study of the flora and fauna of the Prioksko-Terrasny nature reserve is aimed at fostering of careful attitude of Junior schoolchildren to mother nature.

    The contents of the program with educational items​​ 

    Designed program enhances the variable component of the General education: the content of the program deals with the aspects that is offered in the basic subjects (Russian language, literary reading, world, art, mathematics, art work).​​ 

    Planned results of development of studying programs​​ 

    Personal results:

    ​​ the development of curiosity, ingenuity in performing a variety of tasks problematic and heuristic nature;

    ​​ the development of mindfulness, perseverance, determination, ability to overcome difficulties;

    ​​ education responsibility for the preservation of the environment;

    ​​ the development of independence of judgment, independence and thinking outside the box.

    Metasubject results:​​ 

    ​​ comparison of different methods of action, a choice of comfortable ways to carry out a particular task;

    ​​ application of the studied methods of educational work and techniques to create puzzles and crosswords;

    ​​ inclusion in group work, participation in discussion, Express their own opinions, to argue it;

    ​​ the argumentation of its position, consideration of different views;

    ​​ a comparison of the results with the specified condition;

    ​​ control its activities: detection and correction of errors.

    Subject results:​​ 

    ​​ text analysis tasks: orientation in the text, the selection of conditions and matter;

    ​​ search and select the necessary information to answer the questions;

    ​​ the use of appropriate signs and symbolic tools for modeling a situation;

    ​​ explanation (rationale) to be performed and completed;

    ​​ analysis of the proposed solutions to the problem, the choice of them correct;

    ​​ evaluation presented ready-made solutions;

    ​​ participation in the educational dialogue, the evaluation of the search process and the solution;

    ​​ constructing simple problems;

    ​​ modeling of three-dimensional shapes of different materials (wire, clay, etc.) and of the expansions.

     

     

    Calendar-thematic planning of the course

    "Prioksko-Terrasny nature reserve. Plants" grade 1

    No.

    p/p the theme of the lesson hours date

    1 Introductory lesson. 2​​ 

    2 Gorse. 2​​ 

    3 Veronica grey. 1​​ 

    4 Sedge verestnikov. 1​​ 

    5 Kalina. 2​​ 

    6 Honeysuckle common. 2​​ 

    7 Grouse Russian. 2​​ 

    8 Grouse chess. 1​​ 

    9 the lady's slipper. 2​​ 

    10 Neottianthe klobukova. 2​​ 

    11 Orchis burnt. 2​​ 

    12 Tulip. 2​​ 

    13 Wolf bark. 2​​ 

    14 iris water. 2​​ 

    15 Siberian iris. 2​​ 

    16 Lily of the valley. 2​​ 

    17-leaved marsh. 1​​ 

    18 Platanthera. 2​​ 

    19 Test yourself. 1​​ 

     

    Calendar-thematic planning of the course

    "Prioksko-Terrasny nature reserve. Insects" grade 2

    No.

    p/p the theme of the lesson hours date

    1 Introductory lesson. 2​​ 

    2 Apollo. 3​​ 

    3 Butterfly-tag. 3​​ 

    4 swallowtail. 3​​ 

    5 Mnemosyne. 2​​ 

    6 small Emperor moth. 3​​ 

    7 hyles Proserpine. 2​​ 

    8 Fly-gorzalka. 3​​ 

    9 Fly Lahmada Ghost.​​ 3​​ 

    10 Fly of latria Brokeback. 2

    Альбов С..А. Млекопитающие Приокско-Террасного биосферного заповедника в 2008 году. — В: Летопись природы Приокско-Террасного заповедника. Кн. 61. Данки, 2009, с. 96-114.

  • Заблоцкая М. М. «О биоразнообразии населения птиц ПТЗ». В сб: «Научные чтения памяти профессора В. В. Станчинского». Вып. 4, Смоленск, 2004, с. 140—144.

  • Заблоцкая М. М. «Птицы». Серия «Все о ПЗТ». Выпуск 6". Данки 2008.